FLYTTELISTEN - 19 musts at huske når man skal flytte
Denne huskeliste er yderst gavnlig, når du flytter, eller hvis du står overfor at skulle flytte hjemmefra.
Se herunder vores indholdsfortegnelse
DE 19 TJEKPUNKTER DU SKAL GENNEMGÅ NÅR DU FLYTTER:
Meld din flytning til folkeregisteret
Ved flytning er det yderst væsentligt, at melde din flytning hos folkeregistret. Dette skal gøres allersenest 5 dage efter man er flyttet.
Meld din flytning på borger.dk ved at logge ind med NemID, og herefter meld flytningen for alle de personer i husstanden som skal flytte.
Husk at melde:
- Hvad dato du flytter ind på din nye bopæl
- Valg af ny læge
Der er altid hjælp at få når du ringer til borgerservice i din kommune, eller du kan møde personligt op i borgerservice.
Meld flytning til CPR-registret indenfor de første 5 dage efter flytningen. Du skal altså havde meddelt flytning til CPR-registreret senest 5 dage efter du er flyttet.
Tilpas din forsikring til dit nye hjem
Ved flytning er det yderst væsentligt, at melde din flytning hos folkeregistret. Dette skal gøres allersenest 5 dage efter man er flyttet.
Meld din flytning på borger.dk ved at logge ind med NemID, og herefter meld flytningen for alle de personer i husstanden som skal flytte.
Husk at melde:
- Hvad dato du flytter ind på din nye bopæl
- Valg af ny læge
Der er altid hjælp at få når du ringer til borgerservice i din kommune, eller du kan møde personligt op i borgerservice.
Meld flytning til CPR-registret indenfor de første 5 dage efter flytningen. Du skal altså havde meddelt flytning til CPR-registreret senest 5 dage efter du er flyttet.
Skift læge
Du kan være nødsaget til at skifte læge, når du flytter. Reglerne er oftest således, at du max skal bo 15 km fra din læge. I nogle områder er der kun en enkelt læge til et større område. I disse tilfælde er reglerne anderledes.
Når man flytter er det altid gratis at skifte læge. Lægeskiftet er noget man gør i samme ombæring du digitalt melder at du skal flytte via borger.dk. Borgerservice kan naturligvis hjælpe dig, hvis du har spørgsmål eller tvivl om noget.
Det koster et mindre beløb at skifte man læge, hvis man blot skifter læge, UDEN at flytte adresse.
Aflæs målere, når du flytter
Hvis du allerede bor i en bolig, som du ejer eller lejer, skal du aflæse målerne for gas, el, vand og varme. Denne måling meddeles typisk til de forskellige forsyningsselskaber.
Efterhånden med er det dog sådan at mange måler automatisk afmåles, så man ikke selv behøver gøre dette, men det er alligevel altid fint selv at have aflæst tallene på målerne, indtil du har modtaget flytteopgørelsen fra forsyningsselskaberne, så du er sikker på tallene stemmer.
Man plejer at afmåle målerne på sin nye bopæl samt melde dette senest 3-5 dage efter man er indflyttet.
Post Nord
Post Nord skal informeres om din flytning senest 5 dage før du ønsker din post eftersendt.
Post Nords system er således, at selvom post, aviser og ugeblade er angivet til levering på din gamle adresse, så vil det, at du har husket at melde flytning til Post Nord gøre Post Nords maskiner stempler den nye adresse på posten, selvom dem der sender posten til dig endnu ikke har registreret din flytning.
Derfor er fjernelse af dit/jeres navne fra den gamle postkasse på jeres gamle bopæl vigtig.
Førhen var det muligt meddele adresseændring via postvæsenet (Post Danmark). Dette kan man ikke nu, i stedet gør man det via borger.dk. Efter ændringen vil alle dine breve i 6 måneder automatisk videresendes til dig, også selvom der er templet din gamle adresse på posten.
Derfor er det er smart, at få fat i alle de forskellige selskaber, hvorfra du modtager breve, post og regninger. Husk dog at pakkepost ikke videresendes din nye adresse. Pakkepost bliver derimod blot returneret til afsenderen.
Sidst, men ikke mindst husk rette navn på postkassen, hvilket beskrives nærmere i næste punkt.
Navn på postkassen
At du hurtigst muligt får sat dit navn på din nye postkasse er overordentligt vigtigt. Såfremt du undlader at gøre dette har Post Nord faktisk lov til ikke at aflevere din post i din postkasse uden navn, og du vil i stedet skulle afhente posten på dit nærmeste posthus.
Denne procedure foretager de af sikkerhedsmæssige grunde, så de ikke ved en fejl kommer til at aflevere NemID, pas, sundhedskort, m.m. på forkerte adresser. Så vær vaks til at fjerne navnene fra den tidligere beboer og påfør dit eget navn på postkassen.
Er du tilmeldt ”Reklamer Nej tak ordningen”, skal dette gøres på ny, når du er flyttet. Det vil sige du en gang til skal tilmelde dig ordningen, for ordningen følger adressen og ikke personen, der bor på en adresse.
Skat.dk
Er skilsmisse årsagen til du flytter, kan det være, der er forhold du skal ændre på Skat.dk
Du skal tjekke og tilpasse dine oplysninger om indkomst via eksempelvis forskudsopgørelse og skattekort. Spørg Skat.dk, hvis du er i tvivl.
Søg boligstøtte
Hvis du bor i lejebolig er du muligvis berettiget til at modtage boligstøtte.
Op til 15% af din lejeudgift inklusiv el, vand, gas og varme kan du få hvis forskellige parametre opfyldes.
Hvor meget du kan få og om du overhovedet kan få boligstøtte afhænger blandt andet af hvor meget du (og din eventuelle sambo) tjener. Når den samlede årlige husstandsindkomst er for høj, er man ikke længere berettiget til boligstøtte.
Vil du ansøge om boligstøtte finder du skemaet til ansøgningen på borger.dk.
Dem der skal have besked ved flytning?
Når man har meldt at man er flyttet via folkeregisteret, vil der automatisk videregives besked om din adresseændring til alle offentlige steder, men selvom det sker automatisk er det alligevel en god idé tjekke disse steder for at se om de har din rigtige adresse.
Følgende skal du sørge for ved besked om du er flyttet:
- Din arbejdsgiver
- Tele-, TV- og Internetudbyder
- Forsyningsselskaberne
- Fritidsaktiviteter
- Rabatklubber
- Abonnementer
- Lægen
- Tandlægen
- DR Medielicens
Dem der skal have besked ved flytning?
Rengør det hjem, du fraflytter.
Husk ePosthus og modtagerflex
Man kan ikke længere melde flytning via ePosthuset, men på e-posthuset kan du til gengæld oprette aftale om modtagerflex, hvilket gør at postmanden har lov til at aflevere pakker hos dig et aftalt sted, hvis ikke du er hjemme på din adresse, når posten kommer forbi.
På ePosthuset kan du ydermere tilknytte hvilken en, der er din foretrukne pakkeboks.
Man logger ind med NemID for at komme på ePosthuset.
Opbevaring under flytning
Det kan være en fordel at du i god tid inden flytningen, lægger en plan, for at mindske stress og så man bedre kan time de forskellige opgaver og skift, der følger med en flytning.
Du skal forholde dig til mange ting. Eksempelvis:
Skal du stå for flytningen selv?
Er der plads til samtlige dine ting på din nye bopæl?
Der er megen hjælp at få, hvis man ønsker hjælp til at lette arbejdet i forbindelse med sin flytning. Man kan eksempelvis bestille en flyttemand eller leje en flyttebil og selv stå for slæberiet.
Mange, der skal flytte vælger at pakke de mindst nødvendige ting, som man kan undvære lidt ned i flyttekasser i god tid, og får så flyttekasserne og møbler opbevaret i depotrum hos alshaller.
Der er mange opbevaringsmuligheder rundt om i hele Danmark. Depotopbevaring er en praktisk måde at opbevare ting, enten midlertidigt, hvis du gør det for gør din flytning nemmere, men også hvis du lidt mere permanent har brug for opbevaring, hvis der er ting, du ikke har plads til i den tid du bor i den pågældende bolig. Opbevaringsrum fås i alle størrelse – fra helt små rum og til rum så store at de kan indeholde inventar fra et helt hus.
Gamle aviser, bobleplast, flyttetæpper og masser af flyttekasser er godt at have masser af, hvis du ønsker en sikker nedpakning så du kan indpakke alle skrøbelige genstande forsvarligt.
Alshaller har masser af plads til opmagasinering. Alshaller bor på Sydals, meget tæt på Sønderborg.
Posthusets flyttemappe
Førhen kunne man få en meget populær flyttemappe på posthuset, men den eksisterer desværre ikke længere, da alt efterhånden er digitaliseret.
I dag foregår det hele mere eller mindre på borger.dk
Flyt fødevarer sikkert
Når du skal rykke alle dine fødevarer er det optimalt at huske at tænde køleskab og fryser på din nye adresse dagen før du flytter, så er du nemlig sikker på køleskabet allerede er koldt, og ikke mindst fryseren frossen, når du kommer med dine madvarer.
Er det muligt, så transporter endelig dine fødevarer i din kummefryser, hvis du har en, eller transporter fødevarerne i termokasser, hvori du har lagt køleelementer i.
Hvis maden tør delvist op, og bliver frosset igen, eller hvis dine almindelige kølevarer, har for høj en temperatur i for lang tid kan den skade din mad, og du kan risikere at blive rigtig syg af sådan en opvarmning.
Hvis du skal flytte eller rejser over en lang afstand og tid kan det være svært at holde dine fødevarer tilstrækkeligt nedkølet. I det tilfælde er det bedre at smide maden uden eller forære det til din gamle nabo.
Lån og indskud
Man kan ansøge om hjælp til økonomisk tilskud hos kommunen i forbindelse
med en flytning. Men mange ting spiller ind på om det er muligt at få økonomisk hjælp hertil.
Spørg borgerservice i din kommune for at finde ud, hvordan det, der hvor du bor og i din situation.
Skole og dagtilbud
For at få viden om skole og dagtilbud i din kommune bør du enten læse på borgerservice eller kontakte borgerservice i din kommune.
Transport og nedpakning
Når dine ejendele skal transporteres er det godt at pakke sit service – tallerkener, osv. samt pyntegenstande, porcelænsfigurer ned på en sikker måde med for eksempel avispapir pakket omkring det, og når man så skal lægge det i flyttekasserne kan man yderligere pakke tæpper omkring det, som man professionelle flyttefolk også gør.
Disse flyttetæpper, som man også kalder hundetæpper kan anskaffes via mange steder på nettet.
Nyttige links
Du kan med held også kigge forbi Borger.dk’s huskeliste til flytning her, så er du nemlig helt sikker på, at du overholder de ting, du skal melde til borger.dk